Boot winterklaar maken: 50 Tips!
- Geplaatst op
- 0
De boot klaar maken voor de winter is noodzakelijk. Als u de boot goed onderhoud dan bespaart dat uiteindelijk kosten.
Wij hebben voor u meer dan “50 tips om de boot winterklaar maken” verzameld.
Boot winterklaar maken
De boot klaar maken voor de winter is noodzakelijk. Zo moet u voorkomen dat het leidingwerk bevriest. Rotte plekke aanpakken want deze kunnen in de winter verergeren. Als u de boot goed onderhoud dan bespaart dat uiteindelijk kosten.
Een belangrijke eerste keuze is of u de boot in het water laat liggen of droog legt. In het water wordt uw boot blootgesteld aan weersinvloeden en kunt u moeilijker bij het romp onderhoud verrichten. De boot aan de kant heeft vaak hogere kosten, maar u kunt dan wel goed bij het romp komen.
Wij hebben voor u meer dan “50 tips om de boot winterklaar maken” verzameld. Lees ze hier >>
Boot motor Voor de winterperiode is het belangrijk om de motor van de boot vorstbestendig te maken. Zo voorkomt u dat de motor schade oploopt. Heeft de boot een open of gesloten koelwatersysteem? Als er een gesloten systeem is dan is het koelsysteem gevuld met koelvloeistof. Dit is veilig met de vorst. Heeft de boot een open koelsysteem dan wordt er water van aangezogen om de motor te kunnen koelen. Er mag geen water in de motor blijven staan omdat dit kan bevriezen. |
Tip 1: Motor schoonmaken
Het is belangrijk om de buitenboordmotor schoon te maken voordat u de boot stalt. Vuil en controleer ook de kieren en de bewegende onderdelen op vuil.
Tip 2: Koelwatersysteem afsluiten:
- Sluit afsluiter van de waterinlaat af
- Doe de wierfilter open.
- Start de motor en laat draaien
- Giet antivries in de wierfilter
- Zet de motor uit zodra er antivries uit de uitlaat van het koelwatersysteem komt.
- Vang het antivries op met een emmertje (dit mag niet in het milieu komen)
- Zet de afsluiters dicht en draai een keer de afsluiter van de inlaat open en dicht, zodat er ook antivries in de kogel/afsluiter komt.
Tip 3: Motorolie verversen Ververs ieder jaar uw motorolie, want goede motorolie zorgt voor een goed lopend motorblok. Ook bij weinig varen moet motorolie worden ververst, omdat er meer vocht in het motorblok wordt getrokken. Wanneer u oude olie laat zitten, kan deze de motor van binnenuit aantasten. Vul de motor voor de eerste vaart weer met olie en laat de motor een paar minuutjes warmdraaien in afwisselend de voor- en achteruit.
|
Tip 4: Oliefilter vervangen
Vervang meteen de oliefilter. Doe bij de nieuwe filter een laagje oude olie op het rubber van de filter. Hiermee voorkomt u dat het niet meer losgaat. Zet de filter met uw handen vast
Tip 5: Brandstoffilter
Vervang en reinig een brandstoffilter regelmatig en voorkom verstopping en vermogen verlies. Doe dit jaarlijks of eerder bij veel vaaruren.
Tip 6: Anode vervangen Zorg dat de anode wordt vervangen zodra tweederde zijn versleten. Anodes zijn bedoeld om corrosie in het water van brons en roestvrijstaal (zoals schroefas en schroef) te voorkomen. Bekijk hier welke anode u nodig heeft >> Tip 7: Kabels Check altijd de kabels en prepareer deze indien nodig. Behandel met WD40 de kabels voor goede bescherming. Zo voorkomt u dat kabels verroesten of aangetast worden. |
Tip 8: Slangen
Controleer of er geen scheurtjes of gaatjes zijn in slangen en rubberen onderdelen, want deze kunnen uitdrogen. Vet de slangen en rubberen onderdelen goed in of vervang ze.
Tip 9: Schroef
Klap de schroef van de motor in of demonteer deze om op te bergen. Smeer ook de schroefas in met schroefasvet om deze soepel te houden.
Tip 10 : Accu
Als u kiest om de accu aan boord te laten of op te bergen, zorg dan dat deze regelmatig wordt opgeladen. Het is voor de conditie van uw accu van belang om deze niet helemaal leeg te laten lopen. Een druppellader voorkomt dat de accu droog komt te staan. De acculader kunt u via een tijdschakelaar aansluiten zodat deze regelmatig wordt geladen. Met de victron laders kunt u de condities van de accu volgen in een app.
Tip 11: Bilgeruimte droogmaken
De bilgeruimte en de machineruimte dienen droog te zijn wanneer uw boot de winter ingaat. Bij lage temperaturen is er meer luchtvochtigheid. Dit kan lijden tot schimmelvorming of de lucht kan bevriezen
Tip 12: Controleer slangen op lekkage Tip 13: Breng de V-snaren weer op spanning Tip 14: Smeer de motorhendels Tip 15: Controleer de motorbedieningskabels Tip 16: Olie van keerkoppelingen verversen |
Gas en elektra aan boord
Tips voor gas en elektra op de boot winter klaar maken
Tip 17: Gasflessen
Koppel de gasflessen af en sla indien mogelijk de flessen op. Zorg voor een droge plek met ventilatie.
Tip 18: Gasslang en koppeling
Controleer ook meteen de gasslangen en koppelingen en vervang deze op tijd. Vervang slangen minimaal eens in de 3 jaar.
Tip 19: Verwijder elektrische apparatuur
Haal elektrische apparatuur van de boot en sla dit op een droge en warme plek op.
Spuit aan boord open verbindingen en contactpunten in met vochtwerende spray tegen corrosie.
Tip 20: Draaiende delen
Besteed aandacht aan draaiende delen, zoals stuurkolom, lieren, tandwielen etc en zorg dat deze ingevet zijn.
Tip 21: Bilge
Verwijder het water uit de bilgepomp en reinig deze.
Toilet en drinkwater Tip 22: Antivries Water aan boort kan bevriezen en dus is het nodig om dit water te voorzien van antivries. Bescherm koperen leidingen tot -45°C en kunststof leidingen tot -25°C i.v.m. barsten Voor alle watersystemen aan boord gebruikt u een niet giftige antivries. Let op! gebruik geen giftige variant die vaak bij auto’s wordt gebruikt. Bij een watersport winkel vindt u de juiste antivries voor boten. |
Tip 23: Toilet
Doe een boottoilet altijd droogpompen zodat er geen water kan blijven staan in bochtjes en richeltjes. Bij de waterinlaat koppelt u de slang los en sluit de afsluiter. Hang de slang vervolgens in een reservoir met antivries. Pomp de antivries door het toilet heen en sluit vervolgens de afsluiter naar buiten af.
Tip 24: Drinkwatertank Verwijder het water uit de drinkwatertank, het restwater kunt u verwijderen met een spons of droge doek via het inspectie gat. Nu kunt u meteen de watertank reinigen. Tip 25: Boiler Sluit een elektrische boiler af van stroom en tap het eventuele water uit de boiler goed af. |
Tip 26: Afsluiters en afvoeren
Zorg dat u in alle afvoeren/slangen en afsluiters antivries doet. Als de boot droog ligt, laat dan water eruit laten lopen en sluit dan de afsluiters De afsluiters kunt u meteen smeren tegen corrosie.
Tip 27: Verwijder water uit slangen en waterpompen.
Tip 30: Rotte plekjes
Zorg dat lelijke plekjes als roest en afgebladderd verf worden bijgewerkt. Zo voorkomt u dat de plekken verergeren.
Tip 31: Rubbers
Bij het invetten van rubbers van ramen en lijken kunt u voorkomen dat dit uitdroogt.
Tip 32: Ontluchting
Zorg voor ventilatie en zet oa interne luiken en bakskisten open om schimmel te voorkomen.
Tip 33: Afdekken
Met een afdekzeil en dekkleed beschermt u de boot tegen vuil en regen. De boothoes moet strak staan, zodat er geen water op blijft staan, gebruik eventueel een deksteun.
Tip 34: Bodem reinigen Als de boot uit het water is dan kunt u makkelijk het romp reinigen. Maar ligt de boot in het water dan is dat een stuk lastiger, met een scrubbis kunt u de bodem van de boot ook reinigen in het water. Tip 35: Antifouling De winter is een goed moment om de boot te verzien van een nieuwe antifouling. |
Tip 36: Teak
Een teakhouten dek en meubels hebben onderhoud nodig. Om het hout mooi te houden kunt u het teakhout met olie behandelen of opnieuw lakken
Uitrusting boot
Tip 37: Reinigen kajuit
Maak de boot aan de binnenkant ook goed schoon. Verwijder eten en drinken van de boot.
Tip 38: Bootdoek
De biminitop en bootkap kunt u nu reinigen en daarna impregneren zodat het weer vuil afstotend is.
Tip 39: Opbergen
Verwijder kussens van de boot of zet ze rechtop om schimmel tegen te gaan. Haal beddengoed, kleding maar ook reddingsvesten van boord. Alles wat kan lijden van vocht en kou kunt u beter opslaan.
Tip 40: Reddingvesten
Controleer de zwemvesten en laat ze eventueel keuren.
Tip 44: Vochtvreter Op een boot heeft een veel kans op schimmelvorming. Plaats in meerdere ruimtes vochtvreters om vocht en weerplekken tegen te gaan. Tip 42: Brandblusser Check de brandblussers en laat ze op tijd keuren. |
Tip 43: Scharnieren
Een piepende deur of een haperende scharnier. De winter is ideaal om scharnierende onderdelen te oliën of vervangen.
Tip 44: Stootwillen Vieze fenders met olievlekken en kunt u met petroleum reinigen. Tip 45: Touwen De touwen krijgen ook een hoop te verduren. Touwwerk kunt u in een wasmachine wassen en daarna goed uithangen om te drogen. |
|
Tip 46: Lieren en anker
Maak ook de lieren en anker/anker- ketting schoon. Deze staan voortdurend bloot aan de weersomstandigheden, zoutwater en vuil. Alles kan daarna weer ingevet worden.
Tip 47: Bijboot
Als er een bijboot is dient deze ook te worden gereinigd en eventuele gebreken worden hersteld. Maak de boot droog en berg deze eventueel op onder een hoes.
Tip 48: Water alarm
Met een hoogwater alarmset krijgt u een alarm als er water in de kiel komt. Bij hoge waterstanden gaat er een hoorbaar alarm.
Tip 49: Opknappen
In de winter kunt u eindelijk de klusjes doen aan de boot waar u geen tijd voor had. Maar ook de boot voorzien van nieuwe kikkers of andere sluitingen. Wat u nu doet heeft u later weer profijt van.
Tip 50: Controleer regelmatig Ga regelmatig bij u boot kijken hoe alles erbij ligt. Zo houdt u controle op de staat van de boot. Indien het heeft gesneeuwd is het ook raadzaam om het pak sneeuw van de boot te verwijderen, zodat de boot geen water maakt. Zijn alle deuren en ramen afgesloten? Maak eventueel gebruik van een bootslot om de motor vast te leggen. Trek het afdekzeil weer strak en haal vuil weg. Voorkomen is beter dan genezen. Winterklaar? Iedere boot is anders daarom is het goed om te controleren waar water kan blijven staan en eventueel zou kunnen bevriezen. Maak gebruik van de winterperiode om het kluswerk te doen. Als u nu aan de slag gaat heeft u daar later plezier van.
|
|
Bedankt voor de goede onderhoudstips! Mijn man heeft altijd al een boot willen hebben, dus afgelopen zomer hebben we een kleine boot gekocht. Wat een slim idee om in de winter al het onderhoud aan de onderkant te doen, onze boot kan wel een nieuwe verf- en laklaag gebruiken. We hebben positieve verhalen gehoord over Epifanes lak. Ik zie dat jullie hetzelfde merk antifouling aanraden in tip 35, daar zullen we ons ook eens in verdiepen.